Fejlesztőpedagógus

Az Intézményünkben 2 főállású fejlesztőpedagógus dolgozik. Elsődleges feladatuk a későbbi tanulási problémák kialakulásának megelőzése.
A tanulási nehézségekkel küzdő ép intellektusú gyermekek problémáinak feltárása, preventív és rehabilitációs célú foglalkoztatása (részképességek fejlesztése).
Az 5. életévet betöltött gyermekek aktuális fejlettségi állapotát a fejlesztő pedagógusok felmérik az MSSST és - szükség szerint - egyéb kiegészítő szűrőeljárással, az iskolai életre való felkészítés érdekében. A szülők beleegyező nyilatkozatot töltenek ki a vizsgálat megkezdése előtt. A felmérés eredményéről tájékoztatják az óvodapedagógusokat, majd fogadóóra keretében a szülőket is.
A fejlesztési feladatokat megbeszélik az óvodapedagógusokkal, szükség esetén más szakemberekkel (logopédus, pszichológus).
A fejlesztőpedagógusok a fejlesztést igénylő gyermekeket saját megszokott környezetében figyelik meg először. Hospitálások alkalmával megismerik a gyermekeket. Konzultálnak az óvodapedagógusokkal, figyelembe veszik jelzéseiket, megfigyeléseiket.
Fejlesztőpedagógusok egyénre szabottan készítik el a fejlesztési tervet a gyermekek részére, kiválasztják a megfelelő terápiás módszert, órarendet készítenek, egyeztetve a nevelést segítő egyéb szakemberekkel és az óvodapedagógusokkal, figyelembe véve a gyermekek egyéb elfoglaltságait.
A fejlesztés a terápiától függően folyik, egyéni, illetve mikro csoportos (3-4 fő) formában. A gyermek problémájától, terhelhetőségétől (figyelem jellemzői, motiváltság, fáradékonyság foka), a terápiás módszertől függően alakul a foglalkozások időtartama (10-40 perc). Fontos elv a rendszeresség!
Az alkalmazott terápia végén a fejlesztőpedagógusok kontrollvizsgálattal ellenőrzik a fejlesztési folyamat eredményességét, a gyermek aktuális fejlettségi állapotát. Ennek tükrében határozzák meg a további feladatokat, fejlesztési módszereket, célokat.
A fejlesztőpedagógus munkájának másik fontos területe a tehetséggondozás, a gyermekek kiemelkedő képességeinek kibontakoztatása.

Logopédus

A logopédus minden év szeptemberében szűrést végez az 5 éves nagycsoportos gyermekek körében Szól-e szűrővizsgálattal, amely az artikulációs szűrés mellett az olvasás, írás elsajátításához szükséges képességeket térképezi fel. A gyermekeket a szűrés eredménye szerint osztja be a logopédiai fejlesztő foglalkozásokra hetente egy vagy két alkalommal.
Mindenkor előnyt élveznek a következő tanévtől iskolaköteles gyermekek. Amennyiben van szabad hely, akkor a középső csoportosok közül a leginkább fejlesztést igénylő gyermeket is beosztja heti egy foglalkozásra.
A beosztott gyermekek rendszeres, szakszerű foglalkoztatásban részesülnek a nevelési év során, majd a nevelési év végén, kontrollvizsgálaton vesznek részt.
Amennyiben további logopédiai ellátásra van szükségük, a választott iskolában folytatják a megkezdett terápiát.
A 3. életévüket betöltött gyermekek szűrése szülői kérdőív formájában történik, KOFA szűrővizsgálattal, melyre a szülőknek papír vagy online formában van lehetősége kitölteni. A kérdőívek kiértékelése után csak azoknak a szülőknek jelez vissza a logopédus, akiknek gyermekénél a beszédfejlődés a szűrés alapján eltérést mutat. Amennyiben szükséges - anamnézis felvételével, tanácsadással, esetleges kiegészítővizsgálatokkal, csoportban történő megfigyeléssel - segíti a szülőket az első félévben. A második félévben a beszoktatási idő elteltével, különösen indokolt esetben, beszédindító logopédiai foglalkozást szervez a gyermekeknek, segítve a nyelvfejlődést, a grammatikailag helyes beszéd alakulását.

Óvodapszichológus

1. Pszichológiai szempontok érvényesítése a társas kapcsolatok feltérképezésében és elemzésében: csoportban való hospitálás, a gyermekek társas kapcsolatainak megfigyelése, a csoportba való beilleszkedés segítése.
2. Egyéni és csoportos foglalkozások vezetése az azt igénylő gyermekek számára, a szülőkkel és a pedagógusokkal való szoros együttműködésben. A csoportos foglalkozások központja a szociális készségfejlesztés, valamint a szorongásoldás köré szerveződik.
3. Magatartási, viselkedési, értelmi és tanulási problémák vizsgálata és javaslattétel a probléma további kezelésére.
4. Konzultáció: az intézmény valamennyi pedagógusával történő esetkezeléshez kapcsolódó együttműködés egyéni, csoportos, illetve óvodát érintő problémák és módszertani kérdések kezelésében.
5. Iskolaválasztás: az óvodából iskolába való átmenet segítése tanácsadással.
6. Kapcsolattartás: szülőkkel való konzultáció gyermekük gondozása okán. Specifikus tájékoztatás a gyermek pszichés állapotáról, fejlődéséről, a nevelési kérdések megvitatása. Folyamatos kapcsolattartás és építés az intézmény vezetőivel és pedagógusaival, valamint a segítő szakemberekkel (fejlesztőpedagógus, gyermekvédelmi felelős, logopédus, orvos, védőnő, kerületi Pedagógiai Szakszolgálat).
Konzultációs időpont (előzetes bejelentkezés alapján):
Ideje: hétfő - péntek, 8.00-15.00 között

Nevelési időn kívüli szolgáltatások

A középsős és nagycsoportos gyermekek részére heti egy alkalommal a következő szolgáltatások igénybevételére nyílik lehetőség:
•Foci középső- és nagycsoportosoknak.
•Sakk középső- és nagycsoportosoknak.
•Játékos angol középső és nagycsoportosoknak.
•Úszásoktatás az Újhegyi uszodában, a középső és nagycsoportosoknak.
•Hitoktatás

A szolgáltatások a hitoktatás kivételével, önköltségesek! A foglalkozásokat szakképzett oktatók vezetik.